Wie kan geholpen worden met de INPP-methode?


De INPP-methode gaat uit van het idee dat vele problemen op school ontstaan door het onvoldoende doormaken van de primitieve reflexen. Door de juiste oefeningen uit te voeren, kunnen deze reflexen zich alsnog ontwikkelen en ervaren worden, zodat ze spontaan geïntegreerd worden in het lichaam en niet langer meer in de weg zitten. Het kind rijpt verder door…

De INPP-therapie is in de eerste plaats gericht op kinderen vanaf 7 jaar met psychomotorische problemen.

Normaal evolueren de primitieve reflexen tijdens het eerste levensjaar, maar bij sommige kinderen gebeurt dit niet volledig. Dit valt voor wanneer ze bijvoorbeeld motorische mijlpalen hebben overgeslagen of een andere ontwikkeling hebben doorgemaakt.

Resultaat; een lichaam dat niet uitvoert wat het hoofd wil. In plaats van voluit te kunnen gaan in de klas, zit de motoriek in de weg. Dit kan aanleiding geven tot secundaire leer- en gedragsproblemen. Moeilijkheden met schrijven, lezen, stilzitten, concentratie,… kennen een duidelijke motorische stoorzender, die objectief kan worden vastgesteld. Primitieve reflexen zijn immers markers voor een onrijp centraal zenuwstelsel, m.a.w. de motoriek is nog niet rijp genoeg voor complexe leertaken.

Reflexintegratietherapie

De reflexintegratietherapie van INPP bestaat uit eenvoudige oefeningen die dagelijks dienen uitgevoerd te worden. Primitieve reflexen worden zo geïntegreerd en “opgeborgen”. Nieuwe motorische patronen krijgen de tijd om zich te ontwikkelen. Het kind rijpt verder door. Op het einde van het oefenprogramma kan het kind zijn volledig potentieel aanspreken en eindelijk laten zien wat het kan!

Een leerprobleem hoeft niet voor het leven te zijn!